tirsdag 19. februar 2008

Må skjerpe meg!


Huff og huff - ukene har gått og jeg har ikke hatt tid eller ro til å sette meg ned for å lære mer om de tjuetre tingene. Nå nærmer samling nr 2 seg faretruende og jeg bør nok skjerpe meg så ikke kursleder gir meg en overhaling...

Ting tre på kurset er RSS-feeds, det er jeg relativt grønn på, nyttig å lære seg litt om dette altså. Jeg har lest om RSS i Wikipedia, der lærte jeg at RSS har gått fra å bety Rich Site Summary til så å bety Really Simple Syndication til endelig visstnok nå å bety RDF Site Summary (RDF står for Resource Description Framework).
Så har jeg opprettet min RSS-leser i Google reader, og lagt inn litt forskjellige feeds der. Ikke alle, men noen av de som er foreslått i oppgaven, pluss noen flere. Jeg har opprettet foreløbig tre mapper som RSS-feedsene legger seg inn i, henholdsvis Dansk bibliotekdebatt, Norsk bibliotekdebatt og Blogger. Så får jeg fylle på med feeder og mapper ettersom jeg har lyst og interesse.

Ting fire på kurset er Direkte kommunikasjon (Instant Messaging). Her er jeg ganske dreven, har brukt MSN til chatting i bortimot tre år tenker jeg. MSN er en super måte å holde kontakt med venner hvor de enn befinner seg. Jeg chatter jevnlig med venn i Danmark og venninne i Sauda, bl.a. Det blir en litt annen måte å kommunisere med enn å snakke i telefonen, og jeg liker egentlig chatting vel så godt. Også greit å oversende bilder, utveksle linker til interessante nyheter osv. mens man "snakker".

Ingen kommentarer: